Vanliga frågor

Generella frågor

Utbetalningen från PP Pension kommer den 25:e varje månad. Om den 25:e infaller på en lördag, söndag eller helgdag får du pengarna vardagen innan.

Skriv ut blanketten ”Uppgifter om pensionsutbetalning” som du hittar här eller kontakta kundcenter så skickar vi ut en blankett till dig, posta den till PP Pension, Box 7760, 103 96 Stockholm

 

08-729 90 50 kundcenter@pppension.se

Om du är sjukskriven längre än tre månader och har en förmånsbestämd pension kommer denna inte längre att levereras till Min Pension.

När du passerat 65 år så kommer du inte att kunna se dina pensionsuppgifter från PP Pension.

När du börjar ta ut din pension från PP Pension så kommer du inte att kunna se din Pension.

Senast en månad innan den månaden du vill att utbetalningen ska starta.

Cirka fyra månader innan din ordinarie utbetalningsdag kommer vi att skicka ut ett brev med en svarsblankett och blankett för legitimationskontroll till dig. I brevet får du information om vad som gäller för din försäkring och vilka utbetalningsmöjligheter som finns.

Det beror på vilken försäkring du har.  Om du har återbetalningsskydd i din försäkring ska det framgå i ditt försäkringsbesked som du fått av oss. Du kan även se det när du loggar in på internetkontoret privat.

I nästan samtliga fall går det bra att välja bort återbetalningsskydd. På en kapitalförsäkring går det dock inte att välja bort återbetalningsskydd.

Om din försäkring har pensionsålder 65 år så kommer PP Pension att kontakta dig cirka fyra månader innan din 65-årsdag. Du får då ett informationsbrev om vad som gäller din försäkring, en svarsblankett samt en blankett om legitimationskontroll som ska returneras till oss.

Du loggar in med Mobilt BankID.

Ja, varje gång du fått ett SINK-beslut behöver du skicka in en kopia på detta till oss. Vi får inte denna uppgift automatiskt från Skatteverket. Om vi inte får något nytt SINK-beslut kommer vi att börja dra 30 % i inkomstskatt på dina utbetalningar.