Mediesverige

Under den här vinjetten samlar vi allt som rör dig i mediebranschen och som du har nytta av, men som inte direkt har med våra produkter att göra.

Det handlar om allt från goda tips, guider och bra länkar till inbjudningar till seminarium, branschmingel och utbildningar.

Läs vårt nyhetsbrev här:

Juni 2016

Maj 2016

April 2016

Mars 2016

Januari 2016


Det nya arbetslivet? Bli en digital nomad och jobba från var du vill i världen

Shutterstock _211434601

Begreppet ”Digital Nomad” hörs allt oftare idag på så väl sociala som traditionella medier. Det handlar om en livsstilen där en person kan jobba varifrån som helst i världen med dagens teknik; vare det hemma, på ett fik eller varför inte på en paradisstrand på andra sidan jordklotet? Jobbet eller kunderna finns kvar på hemmaplan, men den fysiska platsen man väljer att jobba från är inte längre lika viktig. I dagens samhälle tappar det fysiska kontoret i betydelse och friheten att välja sin egen arbetsplats och sina egna arbetstimmar blir allt mer eftertraktad för många. 

Jag läste en intressant artikel i Forbes av skribenten Kavi Guppta“Digital Nomads Are Redefining What It Means To Be Productive”. Kavi är själv digital nomad och jobbar från det land som bäst passar honom för stunden, just nu Australien. I artikeln har han intervjuat Pieter Level, vars mål är att grunda 12 startups på 12 månader, och Youjin Do, som just nu producerar dokumentären One way ticket – a digital nomad documentary”. Båda två intressanta individer som bytt ut deras permanenta hemadresser mot att istället flytta runt till olika delar av världen för att samla inspiration. Allt möjligt så länge som datorn, surfplatten och mobilen följer med, och internetuppkoppling finns tillgänglig. 

Digital -nomads

Enligt Forrester Research jobbade 2013 redan 34 miljoner amerikaner hemifrån; forskning som analyseras i Wired-artikeln ”The New Workplace reality: out of the office. Den London-baserade bloggaren Donna Ferguson ställer sig frågan ”Varför jobbar vi inte alla hemifrån idag?”. Båda texterna diskuterar det klassiska kontorets framtid. Kommer kontoret verkligen att vara en så viktig faktor av våra arbetsliv i framtiden? 

Digitaliseringen har gjort oss rörligare. Allt fler företag väljer att öppna upp för möjligheten att låta sina anställda jobba därifrån de själva känner sig mest produktiva; som den populära projekt-management-tjänsten Basecamp, med anställda i 26 olika länder, utvecklingssajten GitHub, och Mozilla, frivillighetsorganisationen bakom webbläsaren FireFox, som idag har anställda i 30 länder. (Fler exempel på företag med virtuella team hittar du på Flexjobs.com.) 

Entreprenour.com skriver en guide med tips kring hur man som företag lyckas med just det: ”Going Virtual: Hiring the Right Team for Remote Work”. 

Idag är det främst internetföretagen, start-ups och medier som öppnar upp för möjlighet att låta deras anställda eller konsulter jobba varifrån de vill. Som låter dem fatta beslutet att bli en digital nomad på heltid, och se världen samtidigt som de gör ett lika bra jobb som de hade gjort från att sitta vid ett skrivbord på kontoret fem dagar i veckan. Kanske till och med ett bättre jobb, med de nya insikter de samlar på vägen. En växande trend, som snart kanske kommer att börja påverka även våra mer traditionella företag och branscher. Om du själv fick välja; skulle du hellre sitta på kontoret idag, i skuggan av en palm på en strand i en gungmatta, med utsikt över ett turkosblått hav, med laptopen i famnen, eller på ett fik i Tokyo, med utsikt över en pulserande och neonupplyst värld på andra sidan fönstret, som jag gör just nu när jag skriver den här texten? Digitaliseringen möjliggör oss att förändra vad de traditionellt har inneburit att ha ett 9 till 5-jobb. 

Emelie Fågelstedt är frilansande digital kommunikatör och skribent, för tillfället baserad i Tokyo. Emelie Line2

 

 

 


Utblick:
Stickers för att kommunicera i Japan

LINE är det största sociala mediet i Japan - en meddelandeapp som likt
WhatsApp eller Viber låter användare skicka gratis meddelanden till varandra, och även ringa gratis samtal. Men LINEs storhet i Japan beror främst på de ”stickers”, virtuella klistermärken, som man använder för att kommunicera på appen. Det har gjort dem större än både Facebook och Twitter på den japanska marknaden. 

Bildkommunikation och animationer är viktiga i alla aspekter av den japanska vardagen. Samhällsinformation lyfts fram genom animationer på affischer; allt från att lämna plats till äldre på tåget till tips om hur man uppfostrar sina barn. Även på strikta kontor där alla bär kostym dyker post-it-lappar med leende blåa gubbar, mappar med animerade kattungar och slipsar med små diskreta ”Pikachu”-figurer upp. På tunnelbanan ser du fullvuxna män läsa mangaserier alla tider på dygnet. Till och med polisen och brandkåren har egna animerade maskotar som prydligt står ute på gatorna och utstrålar trygghet.

Aki1

Appen LINEs huvudsakliga inkomstkälla är försäljning av just stickers. De har byggt sin profil kring ett antal karaktärer som har illustrerats med olika känslor och i olika situationer för att användare ska kunna kommunicera med dem i alla vardagssituationer. Karaktärerna är älskade av hela japanska folket och finns idag även som merchandise i form av kläder, porslin, gosedjur, pennor, böcker och godis. 

En teori kring varför bildkommunikation blivit så viktig i Japan, och även i andra delar av Asien, är att asiatiska språk ibland är uppbyggda på ett sådant sätt att det är svårare att beskriva känslor kortfattat i text. En bild däremot kan vem som helst förstå direkt, och det oberoende av varifrån man kommer. Ett universellt språk. LP Feature Img 02En 03A

Marknaden LINE Creator’s Market låter illustratörer från hela världen skapa egna klistermärken och sälja via appen LINE. Det finns idag över 150 000 kreatörer från 124 länder anslutna till tjänsten, och miljontals klistermärken har sålts. Kreatörer ombeds skapa en uppsättning av 40 stickers på ett tema för att kunna säljas som en produkt. Utgångspriset är 7kr, och kreatören och LINE delar lika på vinsten. 

 Så väl företag, kända personer som kompisgäng eller aspirerande art Line Creators Marketdesigners säljer klistermärken via LINE. Jag pratade med en radiopersonlighet som ofta är sportkommentator för olika cykeltävlingar. I linje med sin personlighet har han släppt ett eget stickerset med illustrerade bilder på sig själv där han både pratar med en ikonisk radiomikrofon och cyklar i olika miljöer, blandat med vardagliga situationer som att han fyller år eller klär ut sig till en rosa kanin. Ett sätt för honom att bygga sitt personliga varumärke. Vanligt är att stora företag i Japan skapar egna stickerset som de ger ut gratis till dem som följer dem på LINE. Det kan vara Disney som gör en promotion inför en ny film eller dryckesmärket Kirin som ger bort ett gratis stickerset för den stundande körsbärsblomningssäsongen för att marknadsföra den rosa drycken de just lanserat.

Sedan två år tillbaka har även Facebook börjat med stickers, först enbart som en chattfunktion men sedan några månader tillbaka även för att kommentera på vanliga inlägg. Twitter har blivit mer visuellt sen förra året och visar nu bilder i Twitterflödet. Även LinkedIn låter användare som har ett premiumkonto på plattformen ladda upp cover photos på sina profiler för att väcka mer uppmärksamhet. Samtidigt ser vi hur yngre användare flyr de mer traditionella sociala mediekanalerna för mer stängda kanaler som Snapchat, WhatsApp och KIK. LINE har hittat en bra balans mellan det visuella och privata. Och med det säkrat över 560 miljoner nedladdningar över hela världen.

Emelie Fågelstedt är frilansande digital kommunikatör och skribent, för tillfället baserad i Tokyo. Emelie Line2

 


 

 

Frilansdagen 2014 

Terese Cristiansson vann Frilanspriset 2014

Terese Cristiansson vann Frilanspriset 2014. "Jag är mycket stolt och tacksam. Men de riktiga hjältarna är de afghanska journalisterna," sa hon i ett inspelat inslag, då hon befann sig i Turkiet

Den frilansande utrikesreportern Terese Cristiansson har idag fått ta emot den prestigefyllda utmärkelsen Frilanspriset.


– Jag är otroligt stolt över att ha tilldelats priset, mycket för att det sätter ljus på frilansare som brinner för att jobba i svåra områden, säger Terese Cristiansson.

Terese Cristiansson, 39, är frilansreporter för Expressen, TV4, Fokus och DI Weekend. Hon har bland annat på plats i Afghanistan bevakat spaningarna efter dem som mördade Sveriges Radios utrikeskorrespondent Nils Horner. Hennes avslöjanden kring mordet blev världsnyheter som bland annat citerades i New York Times.

Motiveringen till Frilanspriset lyder:

”Terese Cristiansson har som första svenska journalist levt tillsammans med talibanerna och hon fortsätter oförtrutet sin bevakning av Afghanistan och andra konfliktområden. Med sin lätta penna har hon lyft utrikesjournalistiken till nya höjder och hon är ett föredöme för de frilansar som drömmer om ett liv som utrikeskorrespondent”

– Som vanligt var det väldigt svårt för juryn att utse vinnaren. Vi hade fem väldigt kompetenta nominerade, säger Annicka Flovin, rektor för Poppius Journalistskola och ordförande i juryn för Frilanspriset.

Terese Cristiansson berättar att hon valt att frilansa för att kunna ägna sig åt vissa ämnen och vissa områden.

– Tack vare min position som frilans, samt flera ansvarsfulla uppdragsgivare och stöttande familj och vänner, har jag kunnat lägga stort engagemang i flera konfliktområden och framförallt Afghanistan. Priset visar att den typen av journalistik behövs och förhoppningsvis kommer kunna utvecklas framöver, säger Terese Cristiansson.

Terese Cristiansson hade inte möjlighet att ta emot priset personligen eftersom hon just nu befinner sig i Turkiet där hon har sin bas. I stället fanns Expressens chefredaktör Thomas Mattsson på plats när Frilanspriset delades ut på eftermiddagen idag på den mycket välbesökta Frilansdagen på Poppius Journalistskola i Stockholm. Prischecken är på 7 608 kronor. Summan är ett dagsarvode enligt Journalistförbundets frilansrekommendation. Priset delas ut av Poppius Journalistskola och PP Pension.

Det var fjärde gången som Frilanspriset delades ut. 2013 gick priset till sportjournalisten Johanna Frändén. Tidigare vinnare har varit kungaavslöjaren Thomas Sjöberg och den då fängslade duon Martin Schibbye och Johan Persson.

 

Foto: Expressen (fotot är beskuret)

 


 

PP Pensions paneldebatt den 20 februari 2014


Den 20 februari anordnade PP Pension en paneldebatt med Jan Gradvall, Lennart Ekdal, Margret Atladottir, Nina Lekander och Björn af Kleen som handlade om journalistkårens framtid.

Journalistförbundet spelade in hela debatten och har publicerat den på Journalistpodden som du hittar här.

 

Skriv ut

Dela den här artikeln